Av Lina Nyborg

Jag och min familj ankom till hotellet Heden där vi skulle bo hela helgen, det var ett trevligt och mysigt hotell. Rummen var fräscha och det var även konferensrummet vi blev tilldelade. Klockan 19:00 var det dags för middag, jag måste säga att jag var imponerad för det var supergott, högt över förväntan. Efter maten samlades vi i konferensrummet för lite lekar och umgänge. Jag var trött efter resan och gick och la mig relativt tidigt för en fredagskväll.

Jag vaknade utvilad på lördagsmorgonen. Vi gick ner för att äta frukost, den var superbra! En riktig lyxfrukost. Efter frukosten var det dags för det årliga årsmötet, det var dock första gången jag var med hela mötet. När jag var mindre var det alltid aktiviteter för barnen när årsmötet hölls och då smög jag ibland in till mötet för att se vad de gjorde. Jag förväntade mig att det skulle vara tråkigt som alla andra möten jag varit på, men det var det inte. Det gick fortare än jag förväntat mig och var intressant. Jag fick lära mig saker om hur föreningen sköts som jag inte hade en aning om att det fanns.

Efter mötet var det dags för lunch och som all annan mat var den god. När alla hade ätit klart var det äntligen dags för det efterlängtade Liseberg! Vi gick dit lite efterhand och samlades sedan innanför portarna till Liseberg.

Jag gck med ett par kompisar inne på Liseberg och åkte karuseller, vi gick även i ett antal spökhus. När vi gått där några timmar var vi trötta och frusna, vi gick då och åt tillsammans på en resturang inne på Liseberg. Efter middagen åkte vi några fler karuseller och de som ville gick tillbaka till hotellet. På hotellet var det några som samlades i konferensrummet för att prata om dagen som varit. Jag gick dit en liten sväng men gick relativt snabbt och la mig.

På söndagen vaknade vi och åt frukost. Efter frukosten runt tiotiden kom det en överläkare från Kraniofaciala enheten på Salgrenska. Det var intressant, han föreläste om olika metoder att operera på och efter fick vi ställa frågor vilket var bra. Han var även med när vi åt lunch runt tolvtiden. Min familj hade packat och checkat ut innan föreläsningen så vi åkte direkt efter luchen.

Det var en trevlig helg och bra umgänge, fast det brukar det vara på föreningsträffarna. Det spelar ingen roll var i landet vi är, det är alltid roligt att träffa dem igen. Den här gången var det många nya vilket var roligt. Jag tycker att det är bra att föreningen finns så att jag vet att jag inte är ensam, vi kan byta erfarenheter och lära känna nya kompisar.

Av Agnes Nyberg

Vi kom dit på fredagen. Vi bodde i ett jättegammalt hus. Jag, Nellie och mamma delade rum med Carin och Lina. Det var roligt att träffa alla igen. Vi åt middag tillsammans. Tom, Lina, Nellie och jag var ute på kvällen. Vi spelade fotboll och lekte Femton. Det var roligt. Sen åt vi chips och godis.

På lördan hade vi fisketävling. Den vann Lina. Jag fick ingen fisk alls. Sedan fick vi äta lunch ute. Det var gott. Efter det red vi på islandshästar och paddlade kanot. Det var roligast att rida, jag har inte gjort det så mycket. På kvällen hade vi mys med chips och godis. Tom, Lina, Nellie och jag spelade schack. Det var roligt.

På söndan hade vi femkamp. Det var många roliga grenar, t.ex gå på styltor. Sen fick vi äta lunch ute. Det var paj. Vi fick åka hem lite tidigare för vi skulle spela fotboll.
Det var en rolig träff. Gemenskapen var bra. Det fanns många roliga saker att göra. Det var också lite spännande.

Goteborgstraff 1   Goteborgstraff 2

Ser fram emot en helg med härliga kompisar från Kraniofaciala föreningen och så skönt att det är så nära för oss som bor strax utanför Göteborg.

Vi checkar in mitt i Göteborg på STFs vandrarhem och går därefter till en restaurang i Nordstan. Där träffar vi några vänner vi inte sett på länge som passar på att vara med endast på kvällen då de också hade nära till denna träff. En härlig middag med många goda vänner som ansluter allteftersom. Detta är en träff med högt deltagande. Därefter går vi tillsammans tillbaka till vandrarhemmet där man kan välja om man vill mingla vidare eller ta en tidig kväll.

På lördag startar vi med gemensam frukost och därefter bär det iväg till Universeum för de flesta medan några väljer shopping. Vi håller ihop och eftersom alla känner någon blir ingen utanför utan det finns alltid någon man kan hänga på. Djuren är spännande och både unga och vuxna förundras. På Experimentum skrattar vi gott åt modiga deltagare som tar sig an nya utmaningar.

Sedan har det blivit dags för gemensam lunch på Scandic och där har vi hela lokalen för oss själva till vår förening=samhörighetskänsla. Så återstår då besöket på Liseberg. Ungdomarna försvinner ut i åkvimlet medan vi vuxna hamnar på Tyrolen för mysigt samkväm med tid för samtal om livet och hur vi har det. Samhörigheten med att alla vet hur det är att leva med ett annorlunda utseende och allt vad det kan innebära. Det är så skönt när folk vet och man inte behöver förklara.

Helgen avslutas med god frukost och därefter en tur med Paddanbåten med hela gänget. Tusen tack för härliga minnen och en chans att ladda batterierna!

Vintertraff2015 del1

Vinterträffen i Stöten är något vi varit med på flera gånger. Ett härligt sätt att umgås med vännerna i Kraniofaciala föreningen. På dagarna åker vi slalom och på eftermiddagar och kvällen blir det umgänge i form av afterski, bowling och middag.

Vi umgås i liftarna upp och i backen ner, och då vi bor i samma korridor så är det lätt att besöka varandra och fråga om folk är på väg ut i backen eller om någon är inne och vilar som man kan hänga med. Det är inte alltid så lätt att åka slalom med vissa typer av Kraniofacial missbildning, men skam den som ger sig och kompisar som peppar är bra!

Att föreningen söker fondmedel underlättar för familjer att pröva fjällivet som inte alltid är den billigaste semestern och kanske något man inte skulle pröva på annars.

Friluftsliv och fjällen är bra för hälsan och för vår son är det toppen att han får komma ut och röra sig i backarna. Därefter väntar spännande umgänge med kompisarna i föreningen och förutom bowling brukar det bli en hel del spel också så som UNO mm.

Melodifestivalen2014 del1

Med en son som älskar melodifestivalen så är inte valet svårt om man vill följa med på denna träff som Kraniofaciala föreningen ordnat flera gånger.

Efter en lång bilresa till Stockholm är det skönt att få träffa sina härliga vänner i föreningen vid middagsbordet. Därefter har vi en minnesstund då en av våra underbara medlemmar gått bort i januari.

Vi minns tillsammans och försöker vara ett stöd för familjen.

Dagen efter bär det av till Friends arena och genrepet av melodifestivalen. Vi hejar tillsammans och njuter av stämningen. Därefter middag med vännerna för att sedan se direktsändningen på storbild där vi har en egen röstning av låtarna.

Vi känner gemenskap och har många tillfällen för samtal även under denna träff.

Man laddar batterierna och det är så skönt att veta att vännerna finns runt om i Sverige när vardagen hemma stundtals är tuff.